Monday, 20 December 2010

Wali Band – Ya Allah

Mamat2 Indon si Wali Band..walaupun Rock..tapi lagu2 berbentuk kerohanian
tetap tidak dilupakan.




Lagu: Ya Allah
Artis: Wali Band



(Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah) 2X

Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku
Ya Allah bila memang Kau coba
Aku percaya Kau sayang padaku

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah lindungilah diriku
Dari yang menjahati menzhalimiku
Ya Allah Kaulah Maha Segala
Engkaulah pelindung hidup dan matiku

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah Ya Rabbi
Ya Allah

Ya Allah jangan Kau coba aku
Melebihi batas mampu dan sanggupku.


=Syahdu pulak dengar lagu ni..dgar berpuluh2 kali tetap xboring..mendalam makna lirik lagu ni...

p/s: Bizzy dengan keje sejak akhir2 ni..maklumlah hjung tahun..kena tutup buku..nak update blog pun dah tak de mase..cara paling mudah untuk update blog..post lirik lagu..hu3

Saturday, 20 November 2010

Mak Jahat

FAHRI(gambar hiasan)

FAHRIN AHMAD(gambar hiasan)



Antara Fahrin Ahmad dengan Fahri,siapa lagi handsome?
(pertanyaan ini tak de kena mengena dengan cerita dibawah)







Pada suatu pagi..sedang hmbe tengah syok bace paper sambil minum kopi kapal api...kedengaran di corong radio..lagu "papa jahat" nyanyian kumpulan Fabolus Kucing..

Tibe2 tergiang2 perkataan

"Maaak Jahaaat!!!".....................................................................

"Maak Jahaat!!"..................................................................

"Mak Jahat!"............................................

Di kotak pemikiran hmbe...lantas..lantas ia mengingatkan hmbe kepada suatu kisah..,....






6 bulan sebelum ini

Hmbe ade mengenali seorang kanak-kanak..berusia 11 tahun..handsome budaknya..mukanya ada ala-ala iras dengan pelakon filem ayat-ayat cinta...Fahrin Ahmad...eh silap...Fahri...kalau nak digambarkan wajah budak tu..cube bayangkan muka Fahri pelakon ayat2 cinta tu mase kecil..macam tu la wajah budak tu..tapi bukan tentang wajah budak tu yang hmbe ingin ceritakan..tetapi berkenaan kisah hidupnya dan perkataan "Mak Jahat" yang pernah keluar dari mulutnya..

Nama sebenar budak ni hmbe dah lupa..tapi biar la hmbe memanggilnye dengan nama Fahri memandangkan mukanya ada iras Fahri..Fahri ini adalah anak ke-2 dari adik beradiknya..Fahri ade seorang kakak yang cun(ini tiada kaitan ngan cerita).. mak ayahnya telah bercerai dan sekarang Fahri dijaga oleh datuk neneknya..ayahnya kerja di luar..jadi memang jarang ayahnya menjenguk Fahri..maknya telah berkahwin lain..maknya juga jarang berjumpa dengan Fahri..akaknya yang cun tu duduk dengan maknya..jadi tinggallah Fahri keseorangan dengan datuk neneknya..mengharapkan kasih sayang datuk neneknya..

Hmbe jadi baik dengan Fahri kerana kami selalu berkerjasama untuk menahan motor aiskrim Pak Man semasa hmbe training kerja di tempat Fahri dahulu..kalu tak Fahri yang menahan..hmbe yang tahan..kalau dua-dua tak dapat menahan..maka terlepaslah minggu itu untuk kami makan aiskrim Pak Man yang sedap kerana Pak Man hanye masuk ke kampung itu seminggu sekali..sekarang hmbe sudah tak dapat melakukan perkara tersebut kerana hmbe sudah berpindah tempat kerja..tinggallah Fahri menahan sorang2..sungguh hmbe rindukan saat2 itu..selamat berusaha Fahri..

Kebiasaanya apabila kami berjaya mendapatkan aiskrim..kami akan duduk dibawah pokok payung indonesia berdekatan dengan rumah untuk menikmati aiskrim itu..dan pada masa itu la hmbe ade kesempatan untuk berborak dengan Fahri..Fahri walaupun masih kanak-kanak..tetapi dia tak kekok untuk berborak dengan orang yang lebih dewasa denganya..cerita Fahri biasanya berkisar tentang:

1. Aktiviti silat yang disertainya..
2. Aktiviti melastik cicak dekat masjid
3.Tentang ayam serama kepunyaan datuknya.
4.Aktiviti main game dekat CC
5.Tentang cerita kakak angkatnya yang selalu dibuli oleh rakan sekelasmya..

Hmbe layan je la cerita Fahri..seronok juga dengar cerita Fahri ini..kemudian terdetik dekat fikiran hambe berkenaan perihal ibunya yang jarang sekali menjenguknya..

Hmbe: "Adik,mengapa mak adik jarang menjenguk adik?

Fahri: "Mak Jahat!"

Hmbe: Tergamam sebentar.."Mengapa adik kata mak jahat..tak baik kata macam tu kat mak"

Fahri : "Mak jahat!..mak biasa minum arak..mak tak hiraukan sangat adik dengan kakak..mak kalau keluar rumah tak pakai tudung dan pakai seluar pendek..mak dengan ayah selalu bergaduh sebab mak ada lelaki lain..itu yang ayah ceraikan mak".


Hmbe:--------------tergamam lagi..........

Fahri: "Mase adik duduk dengan mak dengan ayah..mak dengan ayah tak pernah ajar adik solat dan al-quran..bile mak dengan ayah bercerai..bile adik dah duduk dengan tok wan..baru la adik pandai solat dan bace al-quran sebab tok wan yang ajar..


Hmbe:---------berapa banyak tergamam daa--------------------


Petang itu baru la hmbe dapat tahu keadaan sebenar keluarga Fahri..sebab ape mak ayahnya bercerai..sebab ape Fahri kate maknya jahat..tetapi hmbe bersyukur..bersyukur kerana Fahri tidak mengikut perangai tak baik maknya..Fahri rajin ikut datuknye ke masjid..Fahri rajin mengaji Al-Quran..Fahri menghormati orang lain..itu yang hmbe bersyukur,,,rupanya penceraian mak ayahnya mempunyai hikmahnya tersendiri..ia memberi peluang kepada Fahri untuk mendalami ilmu agama..jikalau Fahri masih bersama dengan mak ayahnya..mungkin Fahri masih lagi tak pandai solat dan bace Al-Quran..

Konklusinya: Inilah reailiti sekarang..ramai mak ayah yang dah tak hiraukan anak2..sibuk sangat dengan kerja sampai tak de mase nak curahkan kasih sayang..sibuk sangat sampai tak tahu dengan siapa anaknya berkawan..sibuk sangat sampai tak tahu anaknya buat maksiat..sibuk sangat sampai tak sempat memberikan didikan agama..

Sebenarnya ibu bapa ini bukannya sibuk sangat..tetapi disebabkan kurangnya sensitiviti terhadap agama menyebabkan mereka mengabaikan keperluan rohani anak2..kebanyakan ibu bapa memang tak terlepas menyediakan keperluan jasmani..tetapi ramai ibu bapa yang terlepas dalam menyediakan keperluan rohani anak2 iaitu AGAMA dan KASIH-SAYANG...sedarlah wahai ibu bapa..anak2 kamo sebenarnya dahagakan ilmu AGAMA dan KASIH-SAYANG..yakinlah jika kamo sudah menyediakan AGAMA dan KASIH SAYANG yang secukupnya kepada anak2 kamo..Insyallah akan jadilah anak kamu sebagai penyejuk matamu..jikalau kamo mengabaikannya..Insyallah anak2 kamo akan jadi manusia yang mencontengkan arang ke muka kamu..

p/s: Rase macam tulis novel pun ade...


Sunday, 14 November 2010

Majalah Solusi


Majalah Solusi Yang Terbaru




Kali ini hmbe nak memperkatakan berkenaan majalah solusi..majalah ini sangat bagus..isu yang ditengahkan menarik dan segar.. padat dengan ilmu yang berguna..merangkupi semua aspek..dari aspek tasawuf,ibadat,syariat dan motivasi diri..gambar2 dan gambar rajah juga menarik.. gaya penulisan majalah ini tak berat..sederhana sahaja..jadi memang sangat seronok untuk dibaca..penulisnya hebat2..terdiri dari ustaz dan ustazah yang terkenal..seriously..memang tak rugi beli majalah ni..

Walaupun ada orang kata majalah ini mahal sebab harganya RM 9.00..tapi kalau nak dibandingkan dengan nilai ilmu dan pengajaran yang ada dalam majalah ini..memang tak ternilai harganya..lagipun majalah ini guna kertas yang cantik dan berkualiti..jadi memang berpadanan dengan harga rm 9.00 tu..

Sekarang ini sedang keluar isu yang ke-25..nak tahu lebih lanjut..dapatkan majalah ini di kedai2 buku yang berdekatan dengan anda..dekat kedai buku india dengan cina pun ade jual..

p/s..Puas dah baca komik..nak baca buku yang ilmiah sikit..


Sunday, 7 November 2010

I HATE GAY!!

Golongan2 gay yang dicekup..tak tahu malu langsung diorang ni




Petikan Metro Ahad 07.11.2010



MELAKA: Rahsia dua buah premis tanpa papan tanda perniagaan di luar yang menjadi tumpuan lelaki, termasuk penuntut institusi pengajian tinggi (IPT), di Kampung Pantai dan Jalan Hang Jebat, di sini, diserbu pihak berkuasa selepas disyaki menawarkan aktiviti songsang, kelmarin.

Serbuan bermula kira-kira jam 9 malam itu dilakukan Bahagian Pekerja dan Pelajar Antarabangsa (BPPA) Jabatan Ketua Menteri Melaka dengan kerjasama polis, Jabatan Imigresen, Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) dan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) selepas melakukan intipan sejak seminggu lalu.


Kegiatan dua buah kelab gay berkenaan terbongkar selepas pihak BPPA menerima aduan awam berhubung aktiviti mencurigakan di premis terbabit, dipercayai beroperasi sejak tiga bulan lalu.

Pengarah BPPA, Shadan Othman berkata, pihaknya sebelum itu menerima maklumat daripada keluarga pelajar sebuah IPT di negeri ini apabila mendakwa anak lelakinya berubah perangai hingga pelajarannya turut merosot, sekali gus menimbulkan kebimbangan.


Menurutnya, keluarga terbabit datang ke negeri ini untuk meninjau masalah anak lelakinya berusia awal 20-an, termasuk mengintip pergerakannya sebelum didapati mengunjungi kelab gay terbabit, menyebabkan mereka meminta bantuan BPPA untuk menanganinya.


“Berdasarkan aduan, kita menyerbu kedua-dua kelab gay terbabit secara berasingan dan memeriksa 30 lelaki berusia antara 20-an hingga 50-an sebelum mereka dibebaskan selepas keterangan diri diambil untuk siasatan lanjut.

“Pada masa serbuan, kita juga mendapati sepasang lelaki berusia 30-an dan 40-an dalam keadaan bogel melakukan hubungan sejenis di dalam bilik, dan mereka yang terkejut dengan serbuan kemudian diarah memakai baju.


“Berdasarkan maklumat, kedua-dua kelab ini menjadi tumpuan lelaki, termasuk pelajar IPT, dipercayai untuk melampiaskan nafsu songsang kerana ketika diserbu, kebanyakan mereka hanya memakai tuala tetapi ada juga mandi dalam keadaan bogel dan berada dalam sauna yang terletak di bahagian atas,” katanya.

Metro Ahad difahamkan, premis berkenaan dibuka setiap hari di mana bayaran masuk untuk ahli adalah RM15 pada hari biasa manakala RM20 pada hujung minggu, termasuk cuti umum, sementara bukan ahli perlu membayar RM18 (hari biasa) dan RM25 pada hujung minggu.


Shadan berkata, pihaknya yang mengakui terkejut dengan kewujudan pusat spa untuk golongan gay berkenaan turut menemui beberapa kondom yang digunakan di dalam bilik selain barangan lain seperti minyak serta losyen dipercayai untuk kegunaan aktiviti mereka.


Menurutnya, beberapa bilik dengan tilam disediakan di premis itu, tetapi pihaknya gagal mengenal pasti operasi sebenar kelab terbabit kerana semua lelaki yang diperiksa mendakwa mereka adalah pelanggan yang datang untuk beristirehat.


“Kita mendapati sebuah premis mempunyai lesen perniagaan, manakala sebuah lagi dalam proses memohon tetapi sudah memulakan operasi. Akibat itu, pihak BPPA meminta MBMB tidak meluluskannya selain menarik semula lesen berkenaan kerana dikesan melakukan aktiviti songsang.


“Malah, dua lelaki yang didapati melakukan perbuatan luar tabie juga dikenakan tindakan mengikut Seksyen 58 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Melaka 1991, di mana sabit kesalahan boleh dipenjara tiga tahun atau enam sebatan atau denda RM5,000 atau ketiga-tiga sekali.


“Kita juga meminta orang ramai tampil membuat laporan kepada pihak berkuasa jika mendapati aktiviti mencurigakan supaya pemantauan selain tindakan sewajarnya dapat diambil


KOMEN: Marah+Geram+Seram Sejuk hmbe bile baca keratan akhbar metro ni..Ya Allah..ape la nak jadi kat umat melayu islam sekarang..dah teruk benor..ini perbuatan yang sangat dilaknat oleh Allah..tak tau ke diorang..sebab perbuatan camni la kaum nabi Lut diazab..masyarakat kita ni kalau nak dikira la dengan perbuatan maksiat dan dosa yang dilakukan..dah lame ptut kita kena azab malapetaka.. malapetaka azab ni kalau nak jadi..bukan kira kena kat orang jahat saja..org baik2 pun kena..moga Allah melindungi kita dari azabnya..geram sungguh hmbe ngan golongan gay ni..kalau ikutkan hati ni..mau je hmbe tempeleng gay2 ni sampai menangis sedu sedan..gay2 ni bukannye tak de bini kat umah..tapi nak meliwat gak kaum sejenis.....****** sungguh..korang rase..ape yang kite ptut buat kat golongan2 gay ini...???




Thursday, 4 November 2010

Surat Kepada Pengurus Besar Mas





Mase tengah google tadi..terjumpe la surat ni kat blog orang..mungkin kalian pernah baca surat ni..ape pun.. surat ini tidak dapat dipastikan kebenarannya..dalam blog tu dia kata surat ni betul..kalau betul..memang tak betul mamat ni..,


Suratnya...




Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar
5 Jalan 3/4Taman Bukit Indah
68000 Ampang Selangor.
(Rumah pakcik saya)


Tuan Pengurus Besar Kanan Malaysia Airlines System21 Sep 2005

Tuan,

Memohon Pekerjaan di Malaysia Airlines System.
Sehubungan dengan perkara diatas, saya Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar no
k/p831021-10-5889 mahu memohon untuk bekerja disyarikat tuan dalam bidang
teknikal. Ini kerana saya sangat berminat & bersungguh2 sampai tak boleh
tido malam mengingatkan pekerjaan dalam dalam bidang ini. Walaupun begitu
saya mengaku sebab saya mintak kerja disini kerana saya juga adalah seorang
petani anggur. Disebabkan begitu pihak tuan kenalah ambil saya bekerja
disini.

1. Pihak tuan perlu tahu juga bahawasanya bapa saya iaitu ABD GHAFAR adalah
seorang ahli KWSP. Jika pihak tuan tidak mengambil saya bekerja saya serta
merta akan menyuruh bapa saya membekukan pengeluaran KWSP pihak tuan masa
tua nanti. Jika pihak tuan tak nak susah baiklah ambil saya bekerja disini.
Itu saja keotaian saya.


2. Untuk pengetahuan pihak tuan, disini saya akan tampilkan kelayakan
akademik dan pengalaman kerja saya sebelum ini kepada tuan.


3. Akademik Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional 1999-2000
Matapelajaran : (gred)

Bahasa Malaysia 6D
Bahasa Inggeris 6D
Sains 7E
Matematik 6D
Pendidikan Islam 5C
Sejarah 7E
Lukisan geometri 7E
Teknologi air-condition 6D
Kerja bengkel 3B

Sijil Kemahiran Malaysia 2001-2002 (MLVK)

Sijil Kejuruteraan Automotive (Tahap 1&2) dari Institut Latihan
Perindustrian Kementerian Sumber Manusia Malaysia ..

4. Pengalaman kerja :
Pembantu mekanik kereta di Yusuf Workshop, Ipoh , Perak
Pembantu mekanik kereta di Dunlop Servitekar di Leboh Ampang, KualaLumpur
(kedai gemok)p/s (alignment kat situ tipu)
Staff pejabat di Gesundheit Worldwide di Semabok, Melaka. (pusat serenti)


5. Hanya ini sahaja dapat saya tampilkan kepada pihak tuan.
Diharap dengan kelayakan yang saya ada, permohonan saya untuk bekerja
disyarikat tuan dapat dipertimbangkan oleh tuan. Dan saya berasa gembira
&seronok & akan belanja satu MAS makan sekiranya diterima bekerja disyarikat
tuan dan saya berjanji akan bekerja dengan bersungguh-sungguhdisamping
bangun awal dan datang kerja awal.

Saya tak tipu nie. Walaupun saya pernah ponteng skolah dan ditangkapbeberapa
kali saya akan insaf juga jika saya dapat kerja ini. Saya tidak akan hisap
ganja lagi jikalau saya dapat kerja disini.

Sekiranya saya didapati bersalah dalam apa2 juga kesalahan pihak tuan tidak
boleh ambil tindakan yg kuat disamping menjentik jari saya sahaja.Untuk
makluman tuan saya sangat kurus jikalau dirotan sekali tulang2 saya akan
bersepai dan pihak tuan akan mendapat susah yang amat sangat. Saya juga
berjanji tidak akan mencuri skru2 nat2 yg lawa2.jika saya nak mencurisaya
akan ambil sahaja dan masuk dalam poket seluar itu tidak dikira mencuri.
Saya pun dah penat menulis segala nya bermula & berakhir dgn baik. Jika pihak
tuan tidak mengambil saya bekerja hidup pihak tuan akan berakhir dengan
bacaan yasin. Dan kunjungan org ramai.


Sekian terima kasih.

Yang benar,
Mohd Kamal Bin Abdul Ghafar)
25 Jalan 3/4 Taman Bukit Indah
68000 Ampang,Selangor



p/s: Hambe rasa surat ni rekaan semata2..tapi memang kreatif gak penulis surat ni..layaan..


Wednesday, 3 November 2010

Kanak Kanak Yang Tabah




Baru-baru ini hmbe ade terjumpe gambar seorang budak yang cacat kakinya dalam internet...gambar2 budak itu mengagumkan hmbe...ini kerana walaupun kanak2 ini cacat kakinya..ia tak menghalang kanak-kanak ini untuk terus senyum dan melakukan aktiviti seperti orang normal..jom kite tengok gambar itu..
















"Siapa cakap budak2 tak boleh buat homerun..tengok ni"..kata budak itu..




"Saya berazam untuk mengalahkan watson yambek suatu hari nanti..yeah!!"...kata budak itu




"Doktor,bila saya besar,saya nak jadi angkasawan dan pergi ke bulan"...kata budak itu..
"Bukan setakat pergi ke bulan..ke planet pluto pun boleh pergi"..kata doktor itu...




"Budak ini sedang berada dalam misi berbasikal mengelilingi dunia"



"Alalala...sweetnye budak ni"..kata pompuan baju merah
"Kuda ni lagi sweet"...kata pompuan baju hitam



"Jaga2 dik..banyak ikan jerung dalam tasik tu"




" Sekali pandang macam Tiger Wood,
Dua kali pandang macam George W.Bush"




"Cute tak koleksi kaki palsu saya ini"..Kata budak itu



Melihat senyuman dan kekentalan budak ini mengharungi kehidupan menyebabkan hmbe kaget, kagum...kaget kerna budak ini masih tersenyum riang walaupun dirinya cacat...kagum kerna kanak2 ini mampu melakukan aktiviti2 lasak..bagi kanak2 ini..tiada yang mustahil bagi dia...

Mungkin Kanak2 ini akan menjadi presiden amerika di masa akan datang....

Siapa tahu?


p/s: Bersyukurlah dengan badan yang tak cacat walaupun tak handsome atau cun






Tuesday, 2 November 2010

Cerita Suatu Subuh

Inilah Kereta yang selalu menjadi mangsa buli kepada kereta Katak Mr.Bean.....(Gambar Hiasan)






Pada Suatu Subuh

6.00 Pagi

Trrttt!!!..Trrrttt!!!..Trrtt!!!..Bunyi vibrate handset mengejutkan hmbe dri lena..Lantas hambe terus tersedar dari tidur .. "Huh..hidup lagi aku rupanya.. Syukur pada mu Ya Allah kerna telah menghidupkan aku kembali setelah mematikan aku dan memberi badan yang sihat walafiat"...doa hmbe dalam hati...terasa riang dalam hati ini kerna dapat bangun tidur dalam keadaan segar dan sihat walafiat..tiba2 rasa riang dalam hati ini dipatahkan oleh lintasan hati....

"Aduh!!..hari ni keje..bnyak lagi masalah dipejabat yang aku belum setelkan.. belum lagi kat field..boring pulak rasenye keje ni..hari2 kje..kje..kje..kje..dan kje..kje..kje..dan lagi keje..mase study dulu..nak sangat keje..sebab dah boring bace buku..bila dah keje..bosan pulak rasanye..rase nak study balik "..desus hambe....rasa riang tadi telah bertukar menjadi suram..menjadi berserabut kembali...Tidak menunggu lame..lantas hambe kuatkan balik keyakinan..

"Ahh!!..kje ni kalau difikirkan sangat memang boleh membuatkan aku masuk Tanjung Rambutan...keje ni sampai aku mati pun tak habis..Baik aku tak yah pikir sangat..baik aku niatkan keje aku ni kerna Allah..baru dapat pahala dan diberkati keje aku ni.. hari ini aku akan settelkan masalah dengan sebaik mungkin..moga Allah menolong aku..Insyallah..Baik aku fikirkan solat subuh yang aku belum tunaikan lagi"..lantas hambe menjadi riang kembali ...lantas hambe bangkit dari katil..capai tuala..dan pergi ke bilik air...


6.05 Pagi..

Hmbe bukak suis lampu bilik air.."Tupp"'..serta merta cahaya lampu melimpahi bilik air...dan serta merta juga mata hambe terarah ke suatu lembaga kecil yang sedang Berenang Kuak Kupu-Kupu di dalam bekas tadahan air mandi....dan serta merta juga mata hambe yang kuyu menjadi terbeliak..dan serta merta juga perasaan riang tadi telah spin 360 darjah menjadi perasaan geli geliman dan menyirap sesirapnya bagaikan menyirap sirap bandung..dan serta merta juga hmbe berdesus dengan sedesusnya di dalam hati...

"Wei!! KATAK, ko buat ape berenang kuak kupu-kupu dalam bekas air tu..!!!..Wei!!..tu air yang
aku nak guna buat mandi la!..bukannye tempat ko mandi dan belajar berenang...banyak lagi paya yang ko boleh berenang..kenapa ko pilih jugak bekas air mandi tu..Argghh!!..aku dah menyirap ni...kalau aku ni Goku..dah lama aku jadi super saiya ke-4 dan bagi sebijik Kame Hame Ha kat kau..aku tak tau macam ne ko boleh masuk kat dalam bilik air aku..tapi kau tunggu la nasib ko sebentar lagi..!!

Dengan Tanpa membazirkan masa dan tanpa berkeperimanusiaan ..lantas, bagaikan adegan raksasa memecahkan empangan dalam cerita altromen..hambe terus menjatuhkan bekas air mandi tu...SPLASSSHHH!!!...dengan serta merta KATAK itu jatuh bersama-sama dengan air bagaikan dilanda tsunami..Katak itu tergapai2 cemas..mungkin ini disebabkan pengalaman kali pertama dia..Kemudian hambe tunggu sebentar sampai air dalam bilik air surut..tunggu melihat
reaksi katak itu..

Rupa2nya katak itu tak mahu berputus-asa...dia cuba melarikan diri dengan memanjat dinding bilik air..hambe tersenyum sinis.."Sia-sia sahaja usaha anda itu"..lantas hambe berlari ke bilik stor dan mencapai skop sampah dan sebatang penyapu..kemudian hambe berlari ke arah pintu belakang dan membuka pintu..lantas hambe kembali ke bilik air..bila hambe lihat kembali di dalam bilik air..katak itu telah hilang!!..mane katak itu pergi..?

Sementelahan itu..lantas hambe membuat operasi menjejaki katak itu..setelah dijejaki..rupanya katak itu sedang berusaha melarikan diri dengan melompat katak menghala ke arah dapur.."Kau tak akan berjaya melarikan diri wahai katak",,,desus hambe..lantas hambe pergi ke arah katak itu..menolak katak itu ke dalam skop sampah menggunakan penyapu..setelah katak itu selamat berada dalam skop sampah..lantas hambe berlari pecut 100 meter ke arah pintu belakang dan terus melempar katak itu ke arah luar rumah bagikan acara melontar lembing................




Katak itu melayang..melayang dan terus melayang dan terus jatuh tersungkur ke atas tanah....



"Maafkan aku wahai katak..bukan sengaja aku melempar kau dengan sebegitu kasar dan dengan tanpa berkeperimanusiaan..aku melempar sebegini kasar kerana aku geli dengan kau..kalau kau secomel kucing..tak kan aku buat begini..maafkan aku..


Lantas Hambe menutup kembali pintu.............



6.40 pagi..

Selepas mandi dan sembahyang subuh..hambe termenung dan berdesus

"Lawak betul aku marahkan katak tadi..padahal katak itu bukannya salah pun..die mane ade akal...kalu die berenang kuak kupu-kupu 100 kali pun kat tempat bekas air tu die bukannye berdosa pun..kalau die mati pun..habis macam tu..aku ni manusia..lepas mati..tak habis macam tu..nanti aku akan dihisab dan dipersoalkan..hrrmm..bagaimana la nasib aku di alam sana nanti.."

p/s...lepas ni hmbe kena tampal sticker "Dilarang Berenang Bagi Katak" dalam bilik air..









Monday, 18 October 2010

Bonus..oh bonus


"Nak bagi ke tak bonus..nak bagi ke tak..nak bagi ke tak"..mungkin inilah yang sedang difikirkan oleh Najib


Bonus..itulah perkara utama yang nak didengar oleh kakitangan awam apabila tibanya bajet.. termasuk la bagi hambe sendiri sebagai kakitangan awam..hambe yg bru bkerja ni teringin jugak nak merasa bonus..dah lama kerajaan tak bagi bonus..sebelum pembentangan bajet..mcam2 khbar angin kedengaran..ada yang kate dapat 3 bulan bonus..ade yang kate 2 bulan..ade yang kate 1 bulan..semua menaruh harapan menggunung..tup tap..bila mase bajet, D.S. Najib kate bonus takde,cuma bantuan RM 500je yg ade..kebanyakan k/t awam fruss menungging..tarik muka masam..kalau yang senyum pun,buat2 senyum..tapi dalam hati merungut..

Semestinya, antara pihak yang paling kecewa adalah cuepacs..pg tadi hambe bace paper..cuepacs akan mengadakan mesyuarat dalam masa terdekat bagi membincangkan mengenai tindakan kerajaan tak bagi bonus..cuepacs juga berkata ketidak pemberian bonus akan menyebabkan produktiviti k/t awam menurun..ye ke macam tu cuepacs..hambe rase itu hanyalah bagi orang yang buat kerja tak ikhlas..buat kerja semata2 nak imbuhan..hambe faham sangat dengan cuepacs ni..kebanyakan isu yang ditengahkan hanyalah pasal bonus,imbuhan dan kenaikan gaji..jarang diperkatakan mengenai cara2 untuk meningkatkan hasil kerja..tak pe la cuepacs..buatlah mesyuarat dan tuntutan bonus tu..kot2 najib berubah fikiran ke..hambe jugak yang untung..he3..tapi kalau tak dapat redha je la..bersyukur la dengan gaji yang dapat tiap2 bulan dan duit RM 500 tu..kalau tak puas hati jugak..bandingkan diri kita dengan pelarian africa..dengan pelarian palestin..cuba bandingkan..siapa yang lagi untung?

p/s:Cuba untuk menjadi hambe Allah yang bersyukur

Sunday, 17 October 2010

Idola Masyarakat?


Mak aihh..besarnya tali pinggang die..ni tali pinggang ke atau tali badan...(Gambar Hiasan)



Sepanjang beberapa minggu lepas hambe ade la mengikuti sikit2 perkembangan tentang sukan komanwel yang Kontinjen Malaysia ada menyertainya..sama ada di televisyen atau di surat khbar..daripada pengamatan hambe..kesemua media menyanjung dan menganggap atlit yang merangkul pingat ini adalah sebagai "Hero negara" dan "Idola kepada masyarakat"..

Tetapi bagi hambe..tak seratus peratus hambe bersetuju dengan kenyataan "Hero negara" dan "Idola kepada masyarakat" itu ..hambe tak bersetuju bukanlah disebabkan hambe dengki dengan diorang sebab hambe tak dapat mewakili negara..hambe tak bersetuju disebabkan cara mereka berpakaian ketika bertanding dan statement2 media seperti mana situasi di bawah seperti mana yang terjadi baru2 ni..


SITUASI 1

Suatu malam..tengah boring2 duduk kat rumah..maka hambe bukak la tv..bukak tv1 ade la mase tu liputan sukan komanwel ni..mase tu pengulas sukan tengah mengulas mengenai kejayaan penerjun negara..tiba2 pengulas sukan tu mengeluarkan satu statement yang menyebabkan hambe jadi menyampah dan terus tukar channel lain..statement tu adalah..

Pengulas sukan:" Kejayaan penerjun negara meraih pingat emas wajar dibanggakan oleh seluruh rakyat malaysia dan wajar dijadikan idola dan contoh oleh seluruh rakyat Malaysia".

Daripada statement diatas Hambe terfikir juga apa yang nak dibanggakan..bangga sebab berjaya menunjukkan yang Malaysia ada seorang penerjun yang hampir telanjang?..padahal satu dunia tahu yang Malaysia ni adalah sebuah negara islam..tak ke malu kite..

Hambe juga terfikir apa yang nak dijadikan contoh..Mungkin selepas ini ramai orang pakai baju renang semata-mata mahu mencontohi penerjun perenang negara?

SITUASI 2
Pada suatu petang di pejabat..tengah boring2(boring lagi..kat rumah pun dah boring) duduk kat pejabat takde kerja(padahal kerja banyak,tapi boss takde kat pejabat boleh la mengular)..maka hambe bukak la surat khbar utusan untuk menghilangkan keboringan..bila hambe bukak kat ruangan sukan..Mak aii.. terpampang satu gambar besar yang menunjukkan seorang penerjun negara yang hampir bertelanjang sedang melakukan terjunan tirup...cukup besar gambar tu sehingga boleh dijadikan poster di dinding bilik tidur(tapi jangan la buat benda tu).. astaga..utusan ni pun satu..apasal la die letak gambar besar2 camtu..tak pasal2 dapat dosa kering..tiba2 Rakan Sepejabat hambe menyampuk..

Rakan Sepejabat : Woi!!..hang tengok apa tu!!?

Hambe: Terkejut den..ko ni kalu ye pun bagi la salam dulu..kalau aku mati terkejut..sape yang nak tanggung..nenek aku jugak yang tanggung..aku tengah tengok baju renang penerjun ni..cantik pulak aku tengok..

Rakan Sepejabat : Hek eleh..hang tipu..hang tengok penerjun tu kan..

Hambe: Nak buat camne..dah tertengok..utusan ni pun satu..tak menjaga betul sensiviti kite sebagai seorang lelaki..Nanti kite bagitau boss..suruh tukar paper lain..

Rakan Sepejabat : Hek eleh..alasan la tu..ok..aku nak tanye hang sikit.. kalau lelaki tengok sukan gimnastik..apa yang laki pandang..seni gimnastik tu ke atau gimnas tu?..jawab jujur ok..

Hambe: Jujur?

Rakan Sepejabat : Ye la..jujur..

Hambe: Mesti la orang laki pandang gimnas tu..

Rakan Sepejabat: Dalam iklan kereta contohnya..orang laki pandang kereta tu dulu atau pandang model pompuan tu dulu..

Hambe: Pompuan tu dulu.

Rakan Sepejabat : Dalam iklan pelangsing badan..orang laki tengok produk tu ke atau body model tu..

Hambe: Model tu..

Rakan Sepejabat : Dalam iklan sabun..orang laki tengok sabun tu ke..atau model sabun tu..

Hambe: Model Sabun tu..

Rakan Sepejabat : Dalam iklan syampu Bawang Jackie Chan..orang laki tengok jackie chan ke atau produk syampu bawang..

Hambe: Tengok produk syampu bawang..

Rakan Sepejabat: Sebab ape?

Hambe: Sebab jackie chan bukan org pompuan.

Rakan Sepejabat : Salah..org laki akan pandang Rambut Jackie Chan..sebab Rambut Jackie Chan tak lawa..serabut..tak padan langsung nak jadi model syampu..hahahaha..

Hambe:.......................

Rakan Sepejabat : Daripada pertanyaan aku tu..aku nak tunjukkan kat hang..orang laki ni lebih tertarik kat org pompuan daripada produk yang ditunjukkannya..ramai orang pompuan sekarang ni dah dieploitasi ,cuma depa je yang tak sedaq..sama jugak macam sukan ni..penglibatan wanita dalam sukan ni sebenarnya telah dieploitasi oleh orang yahudi yang ingin lihat orang islam hancuq..dah bila orang pompuan bertelanjang bila bersukan..orang laki yang tengok tu memang confirm la dapat dosa dan hancuq..tu yang yahudi suka tengok tu..senang cerita sukan ni salah satu cara yahudi untuk hancurkan islam..sukan tu tak salah kalau ikut syariatnya..malah boleh jadi satu ibadah..tapi bila orang dah langgar syariat dan tak jaga pasal aurat..tu yang jadi kacau sukan ni..betul tak?

Hambe: Btul3..

Kesimpulan:
1. Daripada 2 situasi diatas hambe dapat simpulkan..sukan tu tak haram..tapi bila dah dilanggar syariatnya..maka ia akan jadi haram

2. Amatlah tak bersesuaian dan berpatutan sekali atau manis sekali untuk menjadikan atlit yang tak menjaga aurat sebagai "Hero negara" atau "Idola masyarakat"..hanya atlit yang menjaga aurat sahaja yang berhak dikatakan "Hero negara" atau "Idola masyarakat"..tetapi persoalannya..berapa ramai atlit yang benar2 menjaga aurat dan syariat dalam bersukan???

Tuesday, 12 October 2010

Lukisan Alam





Artis:Hijjaz
Lagu :Lukisan Alam



Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
(Begitu aturan Tuhan)

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam suka hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealfaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan ke segalanya
Dalam perjuangan penuh pengorbanan
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
(Begitu ajaran Tuhan)

Hasbiallah, Hasbunallah
HasbiRabbi jalallahu Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar
(Di) dalam jiwamu itu

Thursday, 20 May 2010

Penagih Dadah







Gambar menunjukkan dua orang penagih dadah menjalani rawatan pemulihan dadah








Penagih Dadah Kutip Derma(kosmo 20/5)

Kuala Terengganu-Tembelang dua penagih dadah berpura-pura mengutip derma untuk sebuah rumah kebajikan di Pengkalan Hulu,Perak pecah apabila kedua-dua mereka ditahan di Jertih,Besut dekat sini isnin lalu..

Suspek berusia 24 dan 43 tahun itu ditahan pukul 5petang selepas polis menerima aduan daripada orang ramai yang curiga dengan penampilan dan dakwaan mereka.Pemangku ketua jabatan siasatan jenayah negeri,Supritendan K.Manoharan berkata,suspek gagal menunjukkan lesen untuk mengutip derma,katanya polis turut merampas wang derma sebanyak RM340 dan kedua-dua mereka didapati positif pil kuda selepas menjalani ujian air kencing..

Ulasan: Lawak betul penagih dadah tu..boleh pulak tertangkap masa mintak derma..camne la boleh tertangkap..Daripada ayat "polis menerima aduan daripada orang ramai yang curiga dengan penampilan dan dakwaan mereka"...hmbe rase la..mungkin masa penagih dadah tu mintak derma sambil2 tu dia hisp gam sekali..lepas tu penagih tu kate nak mintak derma untuk pusat serenti..memang la kantoi kalau camtu..hmbe syorkan la kepada pihak berkuasa memandangkan penagih dadah tu suka dengan kerja kebajikan..apa kata pihak berkuasa hukum diorang dengan menyuruh diorang ni mintak derma dari satu negeri ke satu negeri dengan berjalan kaki..disamping dapat menginsafkan diorang..diorang jugak boleh masuk dalam Malaysia Book Of Record.."rekod mintak derma Satu malaysia dengan berjalan kaki"..famous pun dapat..kalau diorang tak nak buat camtu..apa kata suruh diorang jadi petugas rumah kebajikan warga emas..suruh diorang basuh berak kencing warga emas kat situ..confirm diorang insaf punye..

Inilah senario penagih dadah..mereka sanggup buat apa saja untuk mendapatkan dadah..tapi penagih dadah yang kantoi mintak derma tu dikategorikan sebagai penagih yang baik sikit la berbanding dengan penagih yang mendapatkan duit dengan Meragut,Merompak,Menyamun,Mencuri,Mengugut,Membunuh atau dengan Menetak Mak Ayah sendiri..

Penagih2 dadah ni mencuri bukannya untuk membeli makanan ataupun membeli kasut sukan untuk bermain futsal..tetapi diorang dapat duit beli dadah tu jugak..hmbe pasti kalau dengan hasil mencuri diorang ni kalau diorang tak gunakan untuk membeli dadah..mesti diorang dah kaya..siap boleh buat persatuan lagi.."persatuan penagih perompak kaya semalaysia"..

Kadang2 hmbe terfikir jugak..mengapa la penagih2 dadah ni merompak orang ramai..kenapa diorang tak merompak pusher dadah tu sendiri..lagi senang..lepas rompak pusher tu..duit dapat,dadah pun dapat..dan tak payah la nak susah2 merompak orang ramai..dan tak payah susah2 nak larikan diri dari dikejar oleh orang ramai dan polis..

Konklusinya: Berhati-hatilah dengan keadaan sekarang ni kerana tak mustahil kita pulak yang akan menjadi mangsa jenayah penagih2 ni..dan jauhilah dadah kerana ia akan merosakkan kehidupan dan masa depan kita..dan jika ada adik2 kita yang masih bersekolah yang menghisap rokok..tak kira la..adik betul2 ke..adik olok2 ke..adik angkat ke..adik tak terangkat ke..ataupun adik sedara ke..suruh diorang berenti hisap rokok..sementara diorang masih bersekolah lagi ni coz bila dah diorang habis sekolah memang diorang payah nak berenti hisap rokok..sebab ape?..sebab orang yang hisap rokok ni lagi tinggi kemungkinan untuk hisap dadah..menurut kajian 90 peratus orang hisap dadah bermula daripada hisap rokok dahulu..so..fikir2 fikirlah sendiri(hmbe xnak guna ayat "Lu pikir la sendiri" coz hmbe xminat ngan nabil)..ok..finish..


(YA ALLAH,LINDUNGILAH KAMI DARI NAJIS DADAH INI..AMIN YA ALLAH)

Menahan Amarah
























"Hmm..kenapa diorang kat atas ni marah2?"..kata beruk







"Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari tuhanmu dan kepada syurga yang seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,(iaitu)orang-orang yang menafkahkan (hartanya),baik di waktu lapang mahupun sempit,dan orang-orang yang menahan amarahnya serta memaafkan(kesalahan) orang.Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan (Ali-Imran: 133-134)

Amarah merupakan tabiat manusia yang sukar dikendalikan..dan Allah menjadikan orang yang mampu untuk menahan amarahnya sebagai salah satu ciri orang yang bertakwa..di samping itu Allah akan memberikan pahala kepada orang yang menahan amarahnya lalu memaafkan merteka yang menyakitinya..Allah berfirman,"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa. Barangsiapa memaafkan dan berbuat baik,maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya dia tidak menyukai orang-orang yang zalim."(Asy-syura:40)

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa pada suatu hari..seorang lelaki mendatangi Rasulullah S.A.W..ia berkata kepada beliau..Ya Rasulullah!..Nasihatilah saya!..Sabdanya, "Janganlah engkau marah"..lalu beliau ulangkan beberapa kali dan sabdanya, "Jangan engkau marah"..(HR Bukhari).

Penekanan Rasulullah S.A.W diatas menunjukkan betapa pentingnya menahan amarah..kerna ia adalah penyebab terjadinya pertikaian..perpecahan dan permusuhan..dan bila ini terjadi..maka akan membawa impak negatif kepada umat islam..oleh sebab itu pula,islam tidak membenarkan seorang muslim untuk saling bertikai dan saling berpaling satu sama lain melebihi tiga hari..

Dalam hal ini..contoh terbaik bagi menahan sifat amarah boleh dilihat pada diri Rasulullah S.A.W..Rasulullah tidak marah dengan perkara yang remeh temeh mahupun ada kafir quraisy mengutuk dan mencaci baginda..tetapi Rasulullah akan marah apabila perkara itu berkait dengan Agama Allah..

Betapa indahnya dunia ini, jika setiap orang berusaha menahan amarahnya..pertikaian,kerusuhan,permusuhan dimana2 tidak akan terjadi..kerna kejahatan yang dibalas dengan kejahatan tidaklah memberi penyelesaian..namun menambahkan persoalan dan memanjangkan perselisihan..

Friday, 14 May 2010

Orang Asing

klik kat gambo..biar besaq ckit gambo and tulisan tu


Mutiara(1)





SIFAT ORANG YANG BERAKAL

Seorang yang berakal seharusnya menjaga empat macam
untuk kebaikan amalnya,dan tidak menyia-nyiakan usahanya

1.Ilmu,supaya setiap amalnya bedasarkan ilmu

2.Tawakkal,supaya mendapat keluasan dalam ibadah dan tak mengharap kepada makhluk

3.Kesabaran,untuk kesempurnaan amal.

4.Ikhlas,supaya dapat mencapai pahala..

Thursday, 13 May 2010

Mentor..ajarku sifu


Seorang peserta uji bakat yang begitu bersemangat menyampaikan lagunya





Hari ahad minggu lepas..hmbe telah lihat rancangan preview mentor(sebenarnya rancangan mentor ni mengarut je)..pada episod tu ditunjukkan seorang protege lelaki telah menangis kerna tak dapat perfom dengan baik..ditunjukkan juga mentornya turut menangis berduet bersama2..

Komen: Alahai..touchingnya la laki ni..sebab menyanyi pun boleh menangis..buat malu kaum hmbe je..kalu protege pompuan nangis..tak kisah la coz memang pompuan mudah sensitif..ini laki yang nangis..memang tak patut langsung..kalu protege tu nangis sebab dosa ke..sebab tinggal solat ke..sebab tinggak ibadat..bagus la jugak..ini disebabkan xperfom nyanyi boleh nangis..alahai..buat malu kaum laki je..kalu hmbe jadi protege tu..memang hmbe quit terus dari mentor tu dan tak keluar rumah selama sebulan..malu besar weii..

Alang2 hmbe cerita pasal laki nangis ni..hmbe nak ceritakan pasal seorang kwan hmbe mase study dulu..kwan hmbe ni memang garang..kirenye bengkeng+hati kering la..kalu orang salah cakap dengan dia..silap haribulan memang kena maki hamun dengan dia..

Nak dijadikan cerita..satu hari awek dia tepon..mase tu hmbe dan kwan2 lain ade dekat ngan dia ni..jdi kami dpat dengar perbualan dia..awek dia tepon sebab nak mintak clash..bila dia ni dengar aweknya nak mintak clash..terus berubah air mukanya dan beredar dari kitorang untuk mendapatkan privacy..mulanya kami tak hairan pun dia nak melilau ke mana2..tapi memandangkan dah lama sangat dia menghilang dan memandangkan kelas pun nak start..maka kami pun menyiasat..cari punya cari akhirnya kami ketemui dia ni kat dalam tandas..

Rupa2nye dia tengah menangis tersedu2..ape lagi kena gelak sakan la ngan kitorang..selama ni nampak je bengkeng+hati kering..tapi bila kena bab pompuan boleh menangis tersedu2..lucu betul kawan hmbe sorang ni..


Konklusinya..tak semua yang kita nampak keras orangnya..hatinya juga keras..dan tak semua yang kita nampak lembut orangnya..lembut juga hatinya..


(Penghujung entry ni cam lari je dari tajuk utama..mmm..biar je la)

Friday, 7 May 2010

Memancing


Kebiasaannya apabila pemancing tak dapat ikan..mereka akan pergi ke tempat macam gambar di atas untuk membeli ikan kerna risau dimarahi oleh orang rumah...






Memancing..memancing merupakan satu aktiviti untuk menangkap ikan..boleh dilakukan secara solo atau beramai2..pelbagai tujuan kenapa orang memancing..ada yang kata sebagai hobi..ada yang kata mahu mengisi masa lapang..mahu hilangkan stress..tetapi pada entry kali ni..hmbe tak nak bercerita pasal perihal atau tip2 memancing..hmbe nk cerita pasal sikap segilintir pemancing..

Baru2 ni hmbe pergi memancing dekat sebuah kolam pancing berbayar..kolam pancing tu memang famous kat satu daerah tu(daerah dirahsiakan,lokasi kat utara tanah air)..memang selalu menjadi tumpuan kaki pancing..hmbe ni bukannye minat sangat nak memancing..tetapi disebabkan ingin tahu keadaan di kolam pancing pada waktu malam..selain tak nak menghampakan ajakan rakan yang tak nak memancing secara single player..maka hmbe pergi la memancing kat kolam tu..

Lepas habis waktu pejabat pukul 5 ptg dan mempersiapkan kelengkapan pancing dan solat..maka hmbe n mmber bergerak la ke kolam pancing tu..sampai disana dah pukul 6 ptg..sampai kat kolam dan lepas daftar pancing..hmbe pun cari la port yang sesuai dan start memancing..ramai juga orang yang memancing kat kawasan kolam tu..tak kurang dari 50 orang..

Then..apabila masuk waktu maghrib..hmbe dan mmber pi la solat maghrib kat surau yang disediakan oleh pihak pegurusan kolam..mase hmbe pi solat..ade 3 orang yang pi solat termasuk seorang lagi pemancing..lpas solat maghrib hmbe smbung mancing seperti biasa..tempat port hmbe memancing memang dekat dengan surau..so hmbe memang nampak dengan jelas siapa yang yang pi surau.. bermula selepas maghrib kejadian yang pelik telah berlaku..

kejadian yang pelik itu bukanlah disebabkan ade orang yang dapat ikan jerung atau pun
ade yang dapat buaya..tetapi kepelikan yang berlaku adalah..daripada waktu maghrib hingga isyak..tiada seorang pun pemancing lain yang berjumlah lebih kurang 50 orang pi solat kat surau tu..depa semuanya tak berganjak dari kolam..

Nak kata depa period tak juga..sebab kesemua kaki pancing tu lelaki..nak kata depa gila atau sakit sampai tak boleh solat tak jugak..sebab hmbe tengok depa sihat walafiat..siap boleh tarik ikan 5-6 kilo..nak kata surau takda..tak jugak sebab surau memang dah ada..dekat pulak tu..kalau berguling pun boleh sampai kat surau tu..
nak kata depa sibuk ligan ikan sampai tak boleh tinggal pancing..tak juga..sebab hambe tengok ada pemancing yang tak dapat ikan langsung pun ade..tahan hmbe lagi..dapat jugak 2-3 ekor ikan..jadi mengapa depa tak boleh tinggal sat pancing pi solat

Keadaan yang sama juga berlaku apabila masuk waktu solat isyak..pemancing2 tadi tak de pun pi solat kat surau..pemancing2 tu dok melengok je mengharapkan umpan dimakan oleh ikan sambil hisap rokok daun..tak pe la..bab solat isyak kita sangka baik..mungkin depa solat kat rumah..

Sebenarnya hmbe pn trkejut dengan dengan situasi yang hmbe lihat tu..tak sangka disebabkan memancing senang2 je tinggal solat..padahal kalau depa tinggal sat mancing
bukannye rugi pe pun..depa boleh sangat suruh kawan jaga pancing..tapi depa tetap tak nak buat..kesian jugak hmbe tengok depa..rase mcam nak tegur pun ade..tetapi disebabkan iman lemah..hmbe mampu tegur dalam hati je la..

Inilah realitinya umat melayu islam sekarang..ramai yang meninggalkan solat disebabkan perkara dunia..ini baru disebabkan memancing..belum lagi lagi dilihat orang yang meninggalkan solat disebabkan kerja..disebabkan pi pasar malam..disebabkan malas..disebabkan bermusafir..disebabkan tak bangun subuh dan banyak lagi sebab2 yang hmbe sendiri pun tak larat naik taip..

Itu belum lagi dilihat bagi orang yang solat..ramai juga yang mengabaikan solat dengan solat nak dekat habis waktu..ramai juga orang yang solat dengan cincai..ala kadar je..solat ekspress..mengalahkan bas ekspres lagi tu.. kalu bab solat ni..yang hmbe paling menyampah kalau tengok orang laki solat dengan pakai kain pelikat je..tak hormat langsung dengan ALLAH..kalu nak jumpe awek..bukan main smart..cube orang macam tu jumpe awek dia pakai kain pelikat je..confirm lari awek tu..tak pun cube menghadap sultan pakai kain pelikat je..mau kena tempeleng dengan sultan..tapi orang macam ni tahan lagi la dari orang yang tak solat terus..

Jadi tak hairan la sekarang ni macam2 benda jahat yang berlaku..bila seseorang tu tak solat..dia akan jauh dari ALLAH..bila jauh dari ALLAH..dia tak dapt rahmat,taufik hidayah ALLAH..bila tak dapat taufik,rahmat dari ALLAH..dia akan mudah melakukan perkara jahat..bila ramai orang dah buat benda jahat..maka huru hara lah masyrakat..bila masyarakat huru hara..hidup kita pun akan jadi tak tenteram..inilah implikasi yang terjadi kepada individu dan masyarakat apabila ramai orang yang tak solat..

Moral of the story..bersyukur la kita kepada tuhan kerna mendapat taufik dan hidayah untuk mengerjakan solat..kerna ramai lagi orang diluar sana yang tak solat..dan bersama2 lah kita membuka perhatian kepada masalah ini..dan same2 memikirkan apakah tindakan yang boleh dilakukan..ok..finish

Ketika Kesunyian Datang





Mungkin kita pernah merasakan kesunyian melanda sanubari..yang ketika hal itu terjadi..kita merasa diri amat hampa..ada yang seakan hilang entah ke mana atau pergi mengembara jauh ke sana..hati terasa begitu terseksa sehingga di malam hari pun kita selalu terjaga..

Bila hal itu terjadi taktala kita merasa tidak seorang pun yang dapat memahami kita..tak ada tempat untuk berkongsi cerita,berkongsi duka dan berkongsi rasa..hidup akan terasa semakin terseksa hingga tak lagi bermakna..

Bila itu yang kita rasakan..mungkin ada yang selama ini yang kita lupakan..bahawa ketika kita sedar dari mimpi dan tertegun dalam kesunyian..di saat itu sebenarnya ALLAH ada..DIA selalu memantau dan mememani kita dengan kasih sayang yang begitu mendalam..DIA akan selalu mengiringi tidur kita yang sepi dan menjaga diri kita yang lemah ini..

Namun,hal itu hanya bisa terjadi bila kita mahu meyakini bahawa ALLAH itu benar adanya dan tentunya nama-Nya tertera dalam hati kita..dengan kata lain..kita mahu megimani dan mencintainya dengan sepenuh jiwa..


Pernahkah kita menyedari hal itu?


ALLLAH telah memberikan begitu banyak nikmat dan anugerah kepada kita..ALLAH telah membuat hati yang gelisah menjadi tenang..yang suram menjadi bercahaya..yang lugu menjadi dewasa..dan yang kerdil menjadi raksasa..sepertinya kita tidak boleh larut dalam kesedihan..kerna boleh jadi ALLAH menganugerahkan rasa sepi dalam hati kita untuk menguji betapa kuat cinta kita terhadapnya..sehingga dengan sepi itu kita mampu lebih khusyuk mendekatinya..

Rasulullah SAW bersabda,
"Amat dikagumi sifat orang mukmin, iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik, dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila di timpa kebaikan, ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibah keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa" ( Riwayat Muslim)

Sunday, 28 March 2010

Alhamdulillah






Alhamdulillah
Artist: Opick
Song Category: Nasyid
Bersujud kepada Allah
Bersyukur Kepada Allah
Setiap nafasmu seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah

Bersabar taat pada Allah
Menjaga keikhlasan-Nya
Semoga dirimu semoga langkamu
Diiringi oleh rahmat-Nya

Setiap nafasmu seluruh hidupmu
Semoga diberkahi Allah

Alhamdulillah wasyukurillah
Bersyukur pada Mu ya Allah
Indah dalam kebersamaan
Hilanglah sebuah perbedaan


=Alangkah damainya dengar lagu mcam ni

Monday, 22 March 2010

Kemalangan maut..kematian yang tak disangka..


Kite pasti kan mati suatu hari nanti

Pada entry kali ni..hambe ingin ceritakan pengalaman melihat kemalangan maut dengan mata kepala sendiri..live punye..yang mane telah memberi kesan terhadap hambe sampai sekarang..

Kejadian berlaku mase hambe bekerja kat station mnyak lepas hbis blajar dlu..kat dpan shell batu8 kuantan..kejadian tu berlaku pada hri rya ke3,4 atau 5..entahlah..hmbe pn dh tak ingat ngan tepat hri rye ke berapa..tapi dlam lingkungan tu juga la..siap de masuk tv3 tu..tapi muke hmbe xde la msuk dlam tv3..

mase tu hmbe tengah bagi baki duit kat cstumer..membelakangi jalan besar depan shell..kemudian tak semena2nye beberapa orang cstmer menjerit ternampak sesuatu kat jalan besar..bile hmbe toleh kat jalan besar tu..

Dumn!!!..hmbe nampak sebuah mtor superbike melanggar seorang pejalan kaki..disebabkan pelanggaran yang kuat tu..mtor sperbike tu melambung tercampak kat atas divider jalan..hmbe pn plik jugak..mcm ne mtor tu boleh melambung kat atas divider jalan disebabkan melanggar seorang pejalan kaki..maybe penunggang mtor tu
tarik brek depan ngan kuat ditambah ngan keadaan mtor yang tengah laju..maybe sbb tu la mtor tu melambung..

ok..smbung blik cerita..lepas tengok pelanggaran tu..hmbe n beberape cstmer pergi kat jlan besar tu..seorang cstmer pergi kat tengah jalan..berhentikan kenderaan yang datang ke arah tempat accident tu..berani btul cstmer tu..hmbe pn tak brani..karang tambah sorang lg kne langgar..kemudian lepas kenderaan lain slow..hmbe n org kt situ pergi kat tengah jalan tu..pejalan kaki tu seorang uncle cina..dh terbaring kaku kat atas jalan..ade sorang tu check nadi uncle tu..dh xde nadi uncle tu..mati mase tu jugak..keadaan uncle mse tu tak teruk sangat..cume berdarah kat tangan and kepala..tp dh ajal die kat situ..tamat sudah riwayat uncle tu kat atas muke bumi ni..

Pastu hmbe hmbe pergi tengok penunggang mtor sperbike yang tercampak kat atas divider jalan..penunggang ni seorang melayu..penunggang ni hmbe tak sanggup nk tengok..muke hancur..tak nampak rupe n penuh ngan darah..mse tu dh rmai org dtg tengok accdent tu..plis pn dh dtg..mase tu penunggang dh tinggal nyawa2 ikan..dh nazak..tercungap2 penunggang mtor tu..mmg nyawa die dh smpai kt kerongkong..mmg dh tak boleh diselamatkan..hmbe dh tak sanggup tengok keadaan penunggang tu..lantas hambe balik semula kat station minyak..lepas tu ambulan smpai n bawa kedua2 mangsa ke hospital..tak lame lepas tu hambe dpat tahu..penunggang melayu tu dh meninggal..inalillah..sampai sekarang kejadian tu masih segar di ingatan hambe..

Moral of the story..Apabila ajal sudah sampai..kite akan mati..tak boleh dilambat stu saat atau dicepatkan satu saat..samada kite bersedia atau tak..apabila masenye telah sampai..kite pasti akan mati..

Oleh itu marilah kite same2 membuat persiapan untuk menghadapi kematian yang tak boleh dijangka dengan iman and amal yang sahih..dan jangan terlalu leka dengan dunia yang fana ini terutamanye bagi penulis blog ni sendiri..ok..finish..

Apa nak jadi Bangsaku(3)


Kucing tidak pernah mencatatkan sebarang kes pembuangan anak..gambar hiasan



Pagi tadi hmbe menatap Berita harian..muka hdapan skali terpampang gambar wajah seorang bayi..byi yang telah ditinggalkan oleh insan yang takde perikemanusian..ditinggalkan di belakang sebuah pasaraya di ipoh,perak..mujur bayi tu masih hidup..diberitakan bayi tu tak boleh nk mngis coz dh terlalu sejuk n capek..menyedihkan..kejadian buang bayi sebelum ni lagi dasyat..bayi dibakar dalam tong sampah..Allah ya Rabbi..sungguh kejam si durjana pembunuh ni..dan banyak lagi kisah yang tragidis pasal membuang bayi ni..


Hnbe walaupun seorang laki..tetapi bile tgok kes pembuangan bayi...rase nak nangis pn ade..mmg sdih..jadi hmbe terfikir..walaupun hmbe seorang laki..tp msih de perasaan kasihan kat byi malang tu..kenapa wanita dan pasangannye yang membuang anak tu takde rase kasihan langsung?..tergamak membuang anaknye sendiri..wanita dan pasangannye tu lebih teruk dari haiwan..haiwan yang ganas cam harimau and buaya pn tak pernah membuang anaknye..kalau dah sanggup buang bayi memang mereka tu lebih teruk dari haiwan..

Tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye dalam kesejukan dan lapar..tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye digigit oleh anjing jalanan..tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye mereka lemas dalam longkang.. dan tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye kesakitan meraung sebab dibakar!!!

Inilah akibatnya bila insan sudah tak berpegang kepada ajaran islam..mereka akan mengikut hawa nafsu semata2 dan menjadi lebih teruk dari haiwan..

So persoalanye skrg..apakah tindakan kite untuk mencegah perkara macam ni?

Friday, 19 March 2010

Blogger2 sekalian..


Lindan menangkis serangan chong wei..gambar hiasan



Hari ni..hambe nak smash blogger politik yang suke mencarut and membuat fitnah kat orang lain..macam smash lindan kat chong wei..

Sepanjang pengalaman hambe membaca blog2 politik..kebanyakan blogger politik memang suke mencarut and memfitnah..tak tau la ape yang bestnya..dapat dosa besar ade la..kalau ape yang diorang dakwa tu benar..dapat dosa jugak sebab dah mengumpat..kalu tak betul..dah jadi fitnah pula..lagi besar dosa..lebih besar dari membunuh..sedangkan mengumpat dalam hati pn dapat dosa..apatah lagi kalau mencarut,mengumpat,mengaibkan and memfitnah..

Kalau betul la blogger2 ni nak betulkan seseorang tu..tulis la ngan elok2..jangan la memfitnah,mencarut and berdusta..hambe percaya blogger2 ni bukannya ikhlas sangat nak betulkan orang..kalau diorang betul2 ikhlas..tak kan punye diorang mencarut and memfitnah..nak lagi bagus..baik diorang jumpa sendiri ngan orang yang dia nak betulkan tu..nasihat face to face..baru la ade beran..ini tak..cakap berapi2 dlam blog..bile polis cari..mulalah kecut perut..persoalan orang tu nak ikut nasihat ke tak..itu perkara yang kedua..ape yang penting..perkara tu dah disampaikan..kan senang..pahala pun dapat..

Moral of the story..Wahai blogger2 politik berhati2lah ngan setiap ape yang anda tulis..coz kalau pembaca anda terikut ngan benda yang tak betul anda tulis..tak pasal2 anda dapat dosa kering..

Merokok




Baru2 ni hmbe dpat info yang boleh dipercayai mengatakan jualan rokok syarikat Dunhill sahaja secara puratanya adalah sebanyak 2bilion setahun!!!..bukannya 2 jUTA..
tapi 2000 juta..itu belum ditambah dengan jualan syarikat rokok yang lain..hmbe percaya jualan rokok di Malaysia mencecah 4-5 bilion setahun..

Bile hambe fikir balik..membazir betul la perokok2 ni..dah la rokok tu membuatkan
cepat mati..lepas tu,mengkayakan lagi tauke2 rokok..kalau rokok tu berfaedah lain la cerita..ini tak de faedah langsung..hisap asap je..bukannya kenyang..malah membahayakan kesihatan orang yang berada dekat dengannya..

Ok la..daripada anggaran jualan rokok 4 bilion tu..kite ambil la perokok melayu islam belanja 2bilion..2 bilion lagi kite anggap bngsa lain hisap..2bilion..tak ke banyak tu..kalau 2 bilion tu bagi kat orang miskin kat Malaysia..nescaya tak de orang miskin kat Malaysia..malah boleh derma lagi kat orang Afrika sane yang nak makan sekali sehari pun susah..

Harge rokok bukannya murah..around RM6-9 sekotak..kalau kat KFC..dah boleh makan 1 set..ataupun makan nasi beriani and milo ais kat kedai mamak..lagi bagus kalau derma
kat masjid,madrasah tahfiz or kat orang miskin..nak lagi bagus..derma kat pejuang palestin supaya boleh beli senjata..tembak zionis laknatullah..kan itu lagi bagus..
ade sorang member hmbe belanja RM300-400 sebulan untuk rokok..hambe fikir..ini dah boleh byar viva bulan2..apepun..hambe boleh beritahu je la..perokok nak berubah ke tak..bergantung kepada tuan perokok sendiri la..

Moral of the story..jangan la hisap rokok kerna jin dah tak de makanan dah..and buat perokok yang bace entry ni..jgan marah ye..he3

Mat rempit..oh mat rempit..


MAT REMPIT SEJATI..he3



Mat rempit..mat rempit..sebelum ini bile hambe dengar pasaL MAT REMPIT..hambe tak kisah sangat..tetapi selepas kejadian yang hampir meragut nyawa yang berlaku pada hambe lebih kurang 1 tahun yang lepas..pandangan hambe terhadap mat rempit ni berubah..diorang ni memang tak takut mati..cerita yang hambe akan ceritakan ini memang benar2 berlaku tak tipu punye..bukan rekaan semata2 atau diciplak dari filem mat rempit..

Lebih kurang 1 tahun yang lepas..mase tu hambe masih study kat u lagi..sem last..kejadian tu berlaku pada waktu petang..mase tu hambe nak pergi potostat note..maklumlah..nak dekat final exam katakan..barulah sibuk nak ptstat note..nak study..awal2 sem tak nak pulak phtstat note..bile nak kat exam barulah sibuk mencari note..maklumlah..siswa la katakakn..he2..lepas pinjam dari mmber..hambe pergi la kat kedai ptstat kat klj..bile sampai kat sane..ramai pulak stdnt kat situ.."Kalau tunggu jugak kat kdai ni..sampai mlam bru siap ptstat"..kate hambe..lantas hambe tukar plan..pergi ptstat kat bandar..cepat sikit siap..cume mahal sikit je la..tak kisah la..asalkan cepat siap..hambe balik semula ke kolej..capai helmet n kunci moto..capai motor..and bergerak ke bandar..bile lalu kat gate u..guard angkt tangan..hambe pun angkat tangan same.."bagus guard hari ni..biase2 ak kena angkat dulu..baru dia angkat tangan..whatever..bagus la guard tu..sebab kebanyakan stdnt xsuke ngan guard..especially bagi penyeludup2 rokok siswa..lepas lalu kat guard tu..hambe bergerak terus kat jalan besar and bermula la kejadian yang hampir meragut nyawa hambe berlaku..

Jalan besar kat depan u tu double line..dipisahkan oleh divider jalan..and divider jalan kat jalan besar kat depan u tu dibuka..untuk memudahkan kenderaan cross divider jalan and pergi kat jalan seberang untuk pergi ke bandar..sampai kat simpang jalan besar tu..hambe slowkan motor..mmang mulenye xde kenderaan pn..jalan sebelah kanan tu selekoh sikit..mmg orang yang lalu kat situ tak dapat lihat ngan jelas kenderaan yang datang dari arah kanan..rase macam dh clear..hambe croos je la jalan tu untuk menuju ke jalan seberang..sebelum hambe sempat masuk ke divider jalan tu..

Tibe2 hambe terdengar ngauman enjin motor yang sangat kuat..bile hambe toleh ke kanan..Ya Allah,hambe dapati ade dua bijik motor menuju kat motor hambe..dalam keadaan yang sangat laju..sebuah motor RXZ kat depan and satu lagi motor 125Z dekat belakang motor RXZ tu..mengikut firasat hambe..dengan keadaan motor tu yang sangat laju..kelajuan motor tu tak kurang la dari 130-140km/j..mase tu jarak antara motor hambe and dua biji motor tu dh dkat..lebih kurang 100meter..entah macam mane..secara automatik..hambe berhentikan motor kat tengah2 jalan sebab tergamam..mamat yang bawak mtor rxz kat depan sekali dah gelabah..sebab motor dia dah lelong sebab brek mengejut and nak langgar dah motor hambe..mase tu jarak antara mtor hambe and mtor rxz dh dkat sngat..tak sampai 20meter..mujur la mmat yang bwak mtor rxz tu dapat kawal mtor die balik and lalu kat depan mtor hambe..and satu lagi motor 125z yang kat belakang mtor rxz tu lalu kat belakang hambe..and terus memecut meninggalkan hambe dalam keadaan tergamam kaT atas jalan..lepas beberapa saat mmat2 tu berlalu..barulah hambe tersedar dari tergamam and berpatah balik kat u..kalian tau ape hambe rase lepas tu..rasenya mcm mati hidup semula..sbb mase tengok mtor tu hampir melanggar hambe dalam keadaan tergamam..hambe hanya fikir satu je.."ya Allah,mati la ak kali ni..bile dah terselamat dari kejadian tu rase mcm tak percaya pulak..terselamat dari satu bencana..kalau hambe kena langgar mase tu..mungkin hambe dah tak de kat atas muka bumi ni..lepas tu hambe patah balik ke klj tak jdi ptstat..and terus berbaring kat atas katil..trauma sekejap..mmbr tgur pun hambe tak jawab..trauma punye pasal..bile dah lepas beberapa minit..barulah trauma tu beransur hilang and ceritakan kejadiaan tu kat mmbr..tapi yang tak tahannye..bleh mmbr hambe kate.."ko ni bleh jdi pelakon stunt filem rempit" sambil disahut ketawa oleh mmbr2 lain..whatever la ape yang diorang ckap..yang pnting hambe dh selamat..

Moral of the story..berhati2 lah di jalan raya and dengan mat rempit..and bersyukurlah kpd Allah kerna kite msih dipanjangkan umur..whatever happen..syukur and redha atas ape yang ditakdir atas kita and smile always..

Saturday, 13 March 2010

Ragam manusia..













Manusia ni ade berbagai ragam..ade yang ok..dan ade yang tak ok..ade yang memang baik..dan ade yang betul2 jahat..ade orang yang memang sentiasa positif..
ade orang yang bercampur aduk sikap positif dan negatif..dan ade orang yang sentiasa negatif..itulah uniknya manusia..di dalam kehidupan kita nak tak nak
kite mesti berhadapan dengan ragam manusia..tentu pernah terdetik di fikiran kita alangkah baiknya jika semua orang baik2 belaka..tetapi perkara semacam
itu tak kan berlaku dalam kehidupan dunia ini..hanya di syurga sahaja orangnya kesemuanya baik2 belaka..di dunia Allah menjadikan ada orang yang baik dan
ade orang yang jahat..semua ini ade hikmah disebaliknya..cuma disebabkan lemahnya kita menyebabkan kita tak nampak hikmahnya..persolannya sekarang..
bagaimanakah kita menghadapi ragam manusia ini?