Thursday 20 May 2010

Menahan Amarah
























"Hmm..kenapa diorang kat atas ni marah2?"..kata beruk







"Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari tuhanmu dan kepada syurga yang seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa,(iaitu)orang-orang yang menafkahkan (hartanya),baik di waktu lapang mahupun sempit,dan orang-orang yang menahan amarahnya serta memaafkan(kesalahan) orang.Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan (Ali-Imran: 133-134)

Amarah merupakan tabiat manusia yang sukar dikendalikan..dan Allah menjadikan orang yang mampu untuk menahan amarahnya sebagai salah satu ciri orang yang bertakwa..di samping itu Allah akan memberikan pahala kepada orang yang menahan amarahnya lalu memaafkan merteka yang menyakitinya..Allah berfirman,"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa. Barangsiapa memaafkan dan berbuat baik,maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya dia tidak menyukai orang-orang yang zalim."(Asy-syura:40)

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa pada suatu hari..seorang lelaki mendatangi Rasulullah S.A.W..ia berkata kepada beliau..Ya Rasulullah!..Nasihatilah saya!..Sabdanya, "Janganlah engkau marah"..lalu beliau ulangkan beberapa kali dan sabdanya, "Jangan engkau marah"..(HR Bukhari).

Penekanan Rasulullah S.A.W diatas menunjukkan betapa pentingnya menahan amarah..kerna ia adalah penyebab terjadinya pertikaian..perpecahan dan permusuhan..dan bila ini terjadi..maka akan membawa impak negatif kepada umat islam..oleh sebab itu pula,islam tidak membenarkan seorang muslim untuk saling bertikai dan saling berpaling satu sama lain melebihi tiga hari..

Dalam hal ini..contoh terbaik bagi menahan sifat amarah boleh dilihat pada diri Rasulullah S.A.W..Rasulullah tidak marah dengan perkara yang remeh temeh mahupun ada kafir quraisy mengutuk dan mencaci baginda..tetapi Rasulullah akan marah apabila perkara itu berkait dengan Agama Allah..

Betapa indahnya dunia ini, jika setiap orang berusaha menahan amarahnya..pertikaian,kerusuhan,permusuhan dimana2 tidak akan terjadi..kerna kejahatan yang dibalas dengan kejahatan tidaklah memberi penyelesaian..namun menambahkan persoalan dan memanjangkan perselisihan..

5 comments:

  1. iya tahan marah..tp kdg2 bila dah lama bersabar...xleh jugak la..marah ne kena lpskn..heheh..baru xtension..btw..nice info..tq coz nasihat...

    ReplyDelete
  2. sabar itu separuh drpd iman...so kalo tetibe rase nk marah tuh cpt2 bwk ngucap... ;-)

    p/s : ske tgk pic kucing tgh marah tuh...hehehe

    ReplyDelete
  3. manariknya..nazz sedang berusaha la ni..belajar utk bersabar dan tak marah2;)

    ReplyDelete
  4. Lazyf

    thank diatas petua diatas en.lazyf

    Nazz@purple

    same2 la kita berusaha

    ReplyDelete