Monday 22 March 2010

Apa nak jadi Bangsaku(3)


Kucing tidak pernah mencatatkan sebarang kes pembuangan anak..gambar hiasan



Pagi tadi hmbe menatap Berita harian..muka hdapan skali terpampang gambar wajah seorang bayi..byi yang telah ditinggalkan oleh insan yang takde perikemanusian..ditinggalkan di belakang sebuah pasaraya di ipoh,perak..mujur bayi tu masih hidup..diberitakan bayi tu tak boleh nk mngis coz dh terlalu sejuk n capek..menyedihkan..kejadian buang bayi sebelum ni lagi dasyat..bayi dibakar dalam tong sampah..Allah ya Rabbi..sungguh kejam si durjana pembunuh ni..dan banyak lagi kisah yang tragidis pasal membuang bayi ni..


Hnbe walaupun seorang laki..tetapi bile tgok kes pembuangan bayi...rase nak nangis pn ade..mmg sdih..jadi hmbe terfikir..walaupun hmbe seorang laki..tp msih de perasaan kasihan kat byi malang tu..kenapa wanita dan pasangannye yang membuang anak tu takde rase kasihan langsung?..tergamak membuang anaknye sendiri..wanita dan pasangannye tu lebih teruk dari haiwan..haiwan yang ganas cam harimau and buaya pn tak pernah membuang anaknye..kalau dah sanggup buang bayi memang mereka tu lebih teruk dari haiwan..

Tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye dalam kesejukan dan lapar..tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye digigit oleh anjing jalanan..tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye mereka lemas dalam longkang.. dan tak sedih ke pasangan durjana ni membiarkan anaknye kesakitan meraung sebab dibakar!!!

Inilah akibatnya bila insan sudah tak berpegang kepada ajaran islam..mereka akan mengikut hawa nafsu semata2 dan menjadi lebih teruk dari haiwan..

So persoalanye skrg..apakah tindakan kite untuk mencegah perkara macam ni?

2 comments:

  1. kesian kat budak tuh,.

    mak bapak punya pasal,.,

    skarang berbelas2 ribu kalo x silap,
    ke berpuluh2 ribu anak2 luar nikah yg didaftarkan,.

    tu tak masuk yg buang anak mcm nih,.

    ni la akibat kalau agama dipinggirkan,.

    ReplyDelete
  2. hmm..btul3..td hmbe bce pper,sbnyak lbih kurang 17000 anak luar nikah didaftar thun 2009..thun 2008, 16000..masyallah..ape nk jd umat islm..ni smuanye bala sbnarnye..

    ReplyDelete