Friday 7 May 2010

Ketika Kesunyian Datang





Mungkin kita pernah merasakan kesunyian melanda sanubari..yang ketika hal itu terjadi..kita merasa diri amat hampa..ada yang seakan hilang entah ke mana atau pergi mengembara jauh ke sana..hati terasa begitu terseksa sehingga di malam hari pun kita selalu terjaga..

Bila hal itu terjadi taktala kita merasa tidak seorang pun yang dapat memahami kita..tak ada tempat untuk berkongsi cerita,berkongsi duka dan berkongsi rasa..hidup akan terasa semakin terseksa hingga tak lagi bermakna..

Bila itu yang kita rasakan..mungkin ada yang selama ini yang kita lupakan..bahawa ketika kita sedar dari mimpi dan tertegun dalam kesunyian..di saat itu sebenarnya ALLAH ada..DIA selalu memantau dan mememani kita dengan kasih sayang yang begitu mendalam..DIA akan selalu mengiringi tidur kita yang sepi dan menjaga diri kita yang lemah ini..

Namun,hal itu hanya bisa terjadi bila kita mahu meyakini bahawa ALLAH itu benar adanya dan tentunya nama-Nya tertera dalam hati kita..dengan kata lain..kita mahu megimani dan mencintainya dengan sepenuh jiwa..


Pernahkah kita menyedari hal itu?


ALLLAH telah memberikan begitu banyak nikmat dan anugerah kepada kita..ALLAH telah membuat hati yang gelisah menjadi tenang..yang suram menjadi bercahaya..yang lugu menjadi dewasa..dan yang kerdil menjadi raksasa..sepertinya kita tidak boleh larut dalam kesedihan..kerna boleh jadi ALLAH menganugerahkan rasa sepi dalam hati kita untuk menguji betapa kuat cinta kita terhadapnya..sehingga dengan sepi itu kita mampu lebih khusyuk mendekatinya..

Rasulullah SAW bersabda,
"Amat dikagumi sifat orang mukmin, iaitu semua urusan yang menimpanya adalah baik, dan tidaklah seorang mukmin itu kecuali apabila di timpa kebaikan, ia bersyukur lalu menjadi kebaikan baginya; dan bila ditimpa musibah keburukan ia bersabar dan menjadi kebaikan baginya apabila ia ditimpa" ( Riwayat Muslim)

2 comments: